In 2017 schreven wij al over de laatste trends omtrent uitvaarten. Wat zijn de laatste trends voor cremeren? Wat zijn de redenen dat er gekozen wordt voor een crematie en hoe kan je creatief zijn met cremeren?
Wat kun je lezen op deze pagina?
Steeds meer mensen kiezen voor cremeren
De eerste en belangrijkst trend is dat er steeds vaker wordt gekozen voor cremeren. Een Amerikaans onderzoek in opdracht van het NFDA (National Funeral Directors Association) toont aan dat er sinds 2016 vaker wordt gekozen voor een crematie dan voor een begrafenis. Meer dan vijftig procent kiest tegenwoordig voor cremeren, tegenover iets meer dan veertig procent voor begraven.
Crematie goedkoper dan begraven
Dat heeft te maken met twee belangrijke punten: cremeren is goedkoper en cremeren is een milieubewuste keuze. In Amerika kost een begrafenis gemiddeld zevenduizend dollar terwijl een crematie iets meer dan de helft kost. In Nederland hebben de meeste mensen een uitvaartverzekering waardoor het verschil in kosten vaak niet de doorslag geeft.
Cremeren minder milieubelastend dan begraven
Voor Nederlanders is het belangrijkste verschil de ecologische voetprint. Onderzoek van TNO uit 2015 heeft aangetoond dat begraven het meest milieubelastend is. Resomeren is het minst milieubelastend, een methode waarbij de stoffelijke resten onder hoge druk met kaliumhydroxide in heet water worden opgelost. Cremeren is minder belastend voor het milieu dan begraven.
As verstrooien
Een andere reden om te kiezen voor cremeren is dat er bespaard wordt op een begraafplaats. Dat bespaart ook meteen ruimte en ook dat vinden veel mensen belangrijk. Bij cremeren kan het as op de favoriete plaats van de overledene worden verstrooid, als laatste rustplaats.
Creatief met crematie trends
Een bijzondere trend, die we zeker moeten vermelden, is het creatief omgaan met cremeren. In Meppel zit het bedrijf OrthoMetals dat bij 750 crematoria de metalen ophaalt om te gebruiken voor nieuwe producten. In een kunstheup zit bijvoorbeeld metaal verwerkt. Hier kunnen weer nieuwe producten van worden gemaakt. Van de opbrengsten wordt de bedrijfskosten betaald, de rest gaat naar het goede doel.
Diamanten ring met as overledene
Andere bedrijven, zoals Algordanza, maken met het as een (kunst)diamanten ring. Er blijft bij een gemiddeld persoon zo’n 2,5kg as over na het cremeren. Hiervan kan een ring gemaakt worden met een diamant van 0,2 gram. Deze ringen worden natuurlijk alleen gemaakt in opdracht van de nabestaanden. Zo’n ring kost gemiddeld tussen de vijfduizend en vijftienduizend euro. Weer een ander bedrijf maakt servies met het as. Dit zijn crematie trends die wij alleen maar kunnen aanmoedigen.
Of er nou gekozen wordt voor een crematie om geld te besparen of met het oog op het milieu; het is duidelijk dat cremeren steeds populairder wordt. Je kunt zelfs creatief zijn met as door er bijvoorbeeld een diamanten ring van te laten maken. Zo draag je de overledene altijd bij je.