Laatst bijgewerkt op 10 april 2019 door Erwin en René
Wat kun je lezen op deze pagina?
Wat moet gedaan worden?
Bij het overlijden van een partner of ouder zullen er meerdere zaken moeten worden geregeld. Ten eerste zal het overlijden moeten worden gemeld. Hiervoor belt u de huisarts. Daarna belt u de directe familie en vrienden om ze op de hoogte te stellen van het overlijden. Dat is natuurlijk logisch, maar wat moet er daarna allemaal gebeuren?
Checklist bij overlijden; instanties
Na het overlijden krijgt u een akte van overlijden van de gemeente. Deze heeft u nodig om instanties in te lichten. Bijvoorbeeld om een telefoonabonnement op te zeggen. Maar natuurlijk ook voor andere instanties zoals de bank, de eventuele werkgever, verhuurder, een pensioenfonds of kredietvertrekkers. Bij het geval dat de overledene zich heeft geregistreerd als donor in het donorregister of een donorcodicil heeft geschreven, zal de huisarts u hierbij helpen.
Uitvaartverzorger
Vervolgens zult u de uitvaart moeten regelen. Indien de overledene verzekerd was, belt u de verzekeraar. De uitvaartverzorger helpt u bij onder andere:
– locatie
– vervoer
– begraven of cremeren
– rouwkaarten en rouwadvertentie
– grafkist
– muziek
– bloemen
– urn
Subsidies bij overheid
Als uw partner is overleden, kunt u in aanmerking komen voor een overlijdensuitkering of nabestaanden- of wezenpensioen. Het UWV of SVB geeft u hier automatisch bericht van als dat het geval is. Dat geldt niet voor alles bij het overlijden van een ouder of partner. Kunt u bijvoorbeeld een tegemoetkoming aanvragen voor studiekosten? Deze zaken zullen moeten worden uitgezocht en aangevraagd bij de overheid. Hiervoor kunt u de Rijksoverheid contacteren, zij helpen u hiermee.
Checklist bij overlijden samengevat:
– Huisarts bellen om overlijden vast te stellen.
– Uitvaart regelen, bij uitvaartverzekering de verzekeraar bellen. Een uitvaartverzorger zal u assisteren.
– Met de overlijdensakte instanties aanschrijven om abonnementen op te zeggen. Ook nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen en de werkgever.
– Naar de notaris voor het testament en andere notariële zaken. Als er een testament is zal deze bij het Centraal Testamentenregister staan geregistreerd.
– Andere zaken regelen zoals de inboedel, huur opzeggen of het huis verkopen.
– Nagaan of u recht heeft op bepaalde subsidies van de overheid.
Welke zaken u moet regelen is per situatie anders. Een verklaring van erfrecht regelt u via de notaris. Hetzelfde geldt voor het testament. De inboedel zal geïnventariseerd moeten worden en verdeeld. Post kunt u laten doorsturen naar een nieuw adres. Ook kunt u thuiszorg of gezinshulp krijgen als u ondersteuning nodig heeft. Er zijn ook zaken als het opzeggen van bankrekeningen die geregeld dienen te worden. En in de huidige tijd: wellicht dat u ook social media wilt verwijderen.
De Rijksoverheid heeft een handige tool ontwikkelt waarbij de checklist bij overlijden voor iedere situatie wordt uitgelegd.